Zijn hele professionele leven is Richard van Toorenburg al betrokken bij het familiebedrijf en heeft in die tijd J. Van Toorenburg BV gestaag zien groeien. “Iedereen deed alles, en vaak ook nog eens tegelijk. Dat maakte het soms voor het overzicht lastig, zeker als je aan meerdere projecten tegelijk werkt. Voor mij was het belangrijk om binnen het bedrijf een duidelijke structuur op te zetten.” Het is een van zijn eerste projecten, nu Richard sinds begin dit jaar operationeel directeur is.

Tijdens zijn studie op 17-jarige leeftijd begint Richard al in het bedrijf als tekenaar en ontwerper. “Een paar jaar later werd ik voor het eerst projectleider. Ik ging met mijn vader mee naar vergaderingen en leerde zo wat het allemaal inhield.” Al snel werkte Richard aan vier projecten tegelijk. Hierdoor was hij altijd wel bezig. “In die tijd heb ik weinig van ons kantoor gezien,” lacht hij.

Na 10 jaar zich volledig op de projecten te hebben gestort, keerde Richard ‘terug op kantoor’ toen hij in het management kwam. Daar kreeg hij een veel coördinerende rol. “Mijn vader had de algemene leiding van het bedrijf en hij wilde zich toch ook nog daarnaast graag met alle dagelijkse zaken bemoeien. Ook zag ik bij anderen dat doordat ze alles deden, ze soms het overzicht uit het oog verloren.” Omdat J. Van Toorenburg BV in die tijd ook groeide, merkte Richard dat hij de behoefte kreeg naar een professionalisering van de interne structuur.

Het jaar van de verandering

“In een familiebedrijf is een goede hiërarchie niet altijd even zichtbaar. Terwijl dat soms echt nodig is. Zeker als er meer mensen bijkomen.” Toen in 2018 vader Ernst aangaf dat hij zaken rustiger aan te willen doen – “Zijn kennis is zo belangrijk. Die zet hij nu onder meer in als gerechtelijk deskundige en als arbiter. Maar bij de zware klussen is hij nog steeds betrokken. Die kennis moeten we echt benutten” – en er een verhuizing op de planning stond, was dat voor Richard het moment om een nieuwe structuur in te voeren en de dagelijkse leiding te nemen, waarin de rollen en taken duidelijk verdeeld zijn.

“Verandering is altijd lastig. Zeker als je al jaren op dezelfde manier werkt. Voor mij was dat niet anders. Ik hield mijn projecten altijd heel dicht bij me. Nu ben ik vooral op hoger niveau bij projecten betrokken. Maar om ze over te dragen, was toch best lastig. Dat gaat nu een stuk beter.” Door de verhuizing naar het nieuwe pand, was het voor de rest van het bedrijf eenvoudiger om naar de nieuwe structuur om te schakelen. “Een nieuwe start in een nieuw gebouw. Dat heeft zeker wel geholpen, ja. Nu hebben we het beste van twee werelden: de familiesfeer die er altijd al was, en een goed overzichtelijke structuur; wie is waar mee bezig en nog belangrijker, wie is waar verantwoordelijk voor.”

Een blijvende kennisbaken

Een nieuwe operationeel directeur betekent vaak ook een nieuwe weg voor een bedrijf. Maar Richard is heel duidelijk. “J. Van Toorenburg BV is altijd een kennisbaken geweest in onze. branche. Klanten komen daarvoor naar ons terug. We hebben aan de moeilijkste projecten gewerkt die er zijn. De kennis die mijn vader en oom Ton hebben, is onschatbaar. Oom Ton is de meest technische man die we hebben. Maar ook hij zal een keer stoppen, net als mijn vader. We moeten er dus voor zorgen dat de kennis binnen het bedrijf blijft. Dat is toch wel mijn belangrijkste taak. Daarnaast willen we natuurlijk ook blijven groeien.”

En de volgende generatie Van Toorenburg? “Mijn dochters zijn nog heel jong. De oudste is meer creatief, al heeft de jongste volgens mij wel dat technische gen in haar bloed, net als dat wij hadden. We laten ze zoveel mogelijk meekrijgen van het bedrijf. Wie weet. Het zou wel heel mooi zijn natuurlijk!”

Wil je meer weten over onze projecten? Klik hier.